• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån, hur är mina förutsättningar?

bönan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Mars 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Jag har tyvärr inte direkt skött min ekonomi som man borde under perioder tidigare i livet och sitter nu med en del lån jag inte är så stolt över. Utöver det har jag levt slösaktigt med dyra hobbys, utemat etc och inte sparat som jag borde. För att se det från den ljusa sidan har det mesta av pengarna gått till ganska vettiga saker: omläggning av tak och köksrenovering, en ganska billig bil jag verkligen behöver för att få tillvaron att gå runt osv. Jag har tuggat på och betalt av ganska mycket varje månad men har nu i princip fått mitt drömjobb och kommer behöva ha dubbla boenden en period och även lite sämre lön som nyanställd. Inser att det helt enkelt inte kommer gå runt, så behöver någon form av samlingslån. Min första tanke var att utöka bolånet, men SBAB ville inte ha med mig att göra pga för mycket lån. Har förhoppningsvis mognat till mig lite och vill rätta upp situationen.

Situationen för närvarande:
  • UC score 1,5 (låg på 1,1 innan SBAB gjorde förfrågan i samband med försök till höjning av bolånet), totalt 5 förfrågningar varav 3st har försvunnit 31/1 nästa år, tänkte söka samlingslån när de är borta. Den lär väl ha gått ner ytterligare lite då hoppas jag.
  • Bolån på ca 560.000, osäker på vad huset är värt exakt men 8-900.000 iaf.
  • Blancolån på ca 285.000 fördelat på 4 olika lån, alla med ganska kort löptid.
  • Avbetalningskredit ca 17.000 som syns på UC, samt en på 15.000 som inte syns (Svea Ekonomi).
  • Tjänade 627.000 under 2021 (hade en period dubbla jobb och drog in ungefär en månadslön extra totalt), underskott av kapital 29.000.
  • Är 26 år gammal, har aldrig befattat mig med spel om pengar eller andra "skumma" transaktioner på kontot. Dock mycket bildelar pga hobbybil och projekt, har i princip lagt det på is tills vidare nu. Någon enstaka gång har jag fått påminnelse på en räkning eller fått den till inkasso, dock mer pga slarv/bortrest än att jag inte haft råd att betala. Har betalat direkt och aldrig varit i närheten av fogden.
  • Har 2 outnyttjade kreditkort på 15 + 30.000 som syns på UC. Har klippt de fysiska korten och kommer inte befatta mig med kreditkort igen.
Den totala skulden kommer ju krympa en del ytterligare fram till februari, amorterar som sagt ganska friskt. Har jag en chans att få hjälp via tex Lendo/Advisa att samla ihop mina skulder på ett större lån på längre löptid? Har förstått att bankerna blivit mer restriktiva i rådande ekonomi.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Jag har tyvärr inte direkt skött min ekonomi som man borde under perioder tidigare i livet och sitter nu med en del lån jag inte är så stolt över. Utöver det har jag levt slösaktigt med dyra hobbys, utemat etc och inte sparat som jag borde. För att se det från den ljusa sidan har det mesta av pengarna gått till ganska vettiga saker: omläggning av tak och köksrenovering, en ganska billig bil jag verkligen behöver för att få tillvaron att gå runt osv. Jag har tuggat på och betalt av ganska mycket varje månad men har nu i princip fått mitt drömjobb och kommer behöva ha dubbla boenden en period och även lite sämre lön som nyanställd. Inser att det helt enkelt inte kommer gå runt, så behöver någon form av samlingslån. Min första tanke var att utöka bolånet, men SBAB ville inte ha med mig att göra pga för mycket lån. Har förhoppningsvis mognat till mig lite och vill rätta upp situationen.

Situationen för närvarande:
  • UC score 1,5 (låg på 1,1 innan SBAB gjorde förfrågan i samband med försök till höjning av bolånet), totalt 5 förfrågningar varav 3st har försvunnit 31/1 nästa år, tänkte söka samlingslån när de är borta. Den lär väl ha gått ner ytterligare lite då hoppas jag.
  • Bolån på ca 560.000, osäker på vad huset är värt exakt men 8-900.000 iaf.
  • Blancolån på ca 285.000 fördelat på 4 olika lån, alla med ganska kort löptid.
  • Avbetalningskredit ca 17.000 som syns på UC, samt en på 15.000 som inte syns (Svea Ekonomi).
  • Tjänade 627.000 under 2021 (hade en period dubbla jobb och drog in ungefär en månadslön extra totalt), underskott av kapital 29.000.
  • Är 26 år gammal, har aldrig befattat mig med spel om pengar eller andra "skumma" transaktioner på kontot. Dock mycket bildelar pga hobbybil och projekt, har i princip lagt det på is tills vidare nu. Någon enstaka gång har jag fått påminnelse på en räkning eller fått den till inkasso, dock mer pga slarv/bortrest än att jag inte haft råd att betala. Har betalat direkt och aldrig varit i närheten av fogden.
  • Har 2 outnyttjade kreditkort på 15 + 30.000 som syns på UC. Har klippt de fysiska korten och kommer inte befatta mig med kreditkort igen.
Den totala skulden kommer ju krympa en del ytterligare fram till februari, amorterar som sagt ganska friskt. Har jag en chans att få hjälp via tex Lendo/Advisa att samla ihop mina skulder på ett större lån på längre löptid? Har förstått att bankerna blivit mer restriktiva i rådande ekonomi.
Hej, vill bara berömma din insikt och att du skrivit ett otroligt välskrivet inlägg. Du är ung och har inga stora skulder tycker jag. Med tips från andra i denna tråd så kommer du att få ordning på din ekonomi. Du verkar vara en person med god struktur!
Kämpa på!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Byt bank för ditt bolån. Helt klart finns det utrymme för att baka in en del blanko. Skulle rekommendera Nordea. Det är inte så svårt att byta bank helt och hållet. Beloppen är ju inte så stora (än). Om det inte skulle gå vägen kan du testa på söka samlingslån i februari. Blir säkert beviljat men räntorna är höga.
Du kan dra av för dubbla boenden, levnadskostnader och resekostnader. Kolla upp och se ifall du kan jämka. Det underlättar mycket.
 

bönan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Mars 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Tack för vänliga ord!

Ja, det kanske är värt att kika på att byta bank för bolånet, tanken har slagit mig men det kändes lite oöverskådligt att genomföra, men kanske inte är så komplicerat som jag föreställer mig.

Ska definitivt göra avdrag för dubbla boenden, ska bo i husvagn (som jag äger sen innan) under arbetsveckorna men det blir ju kostnader för uppställning, dubbla elräkningar osv så några kronor kommer det definitivt göra. Men det hade absolut varit en fördel att få ut lite extra på lönen istället för att behöva vänta på skatteåterbäringen. Ska nog höra med Skatteverket vad som går att göra.
 

bönan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Mars 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Jag ville bara berätta att jag har löst situationen nu. Min UC riksprognos gick ned till 0.7 när den uppdaterades med mina avslutade kreditkort. Jag bestämde mig för att söka samlingslån via Lendo i fredags och fick ett erbjudande hos Lån & Spar Bank med 4.89% effektiv ränta (förvånad att man kan få så bra ränta i dessa tider!). Jättesmidigt, ansökte i fredags eftermiddags och fick pengarna för en stund sedan. Inga telefonsamtal eller några andra kontroller utöver att jag fick skicka in information om mina gamla lån, som betaldes direkt av banken. Till att börja med la jag upp det på 15 år, månadskostnad på ca 3000 kr. Planen nu är att spara, spara och spara, även under utbildningen kommer jag kunna lägga undan en tusenlapp eller två varje månad. Även lägga skatteåterbäringen åt sidan när den kommer. Dessutom fick jag amorteringsfritt på bolånet under studietiden. Den långsiktiga planen är att betala av lånet i förtid när jag har fått ihop pengar till det om några år.

Känns så jäkla skönt nu, äntligen ordning och reda på utgifterna. Hade jag varit smart från första början när jag fick mitt första jobb hade jag i princip kunnat vara miljonär nu, men försöker att inte tänka så mycket på det. Ser detta som en nystart helt enkelt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp